O rastlinnej strave

Chceli by ste mať husté a silné vlasy, menej vrások a zdravú pleť? Lesk vlasov aj čistá pleť z veľkej miery zrkadlia aktuálny životný štýl. Preto je výber potravín taký dôležitý.

VLASY TIEŽ POTREBUJÚ SPRÁVNU VÝŽIVU

Dostatok tekutín je pre kvalitu vlasov dôležitý. Voda totiž pomáha prenášať živiny a kyslík do buniek, rozpúšťať minerály a živiny z potravy, aby boli prístupné pre všetky orgány.

„Konzumovať by ste potom mali väčšie množstvo zeleniny, ako je napríklad uhorka alebo zeler. Tieto druhy totiž obsahujú okrem iného kremík, ktorý prispieva k pevnosti a odolnosti vlasov aj nechtov. Vitamín B6 pomáha regulovať hormonálnu činnosť, čím môže prispieť k zníženiu tvorby kožného mazu. Nájdeme ho napr. v orechoch, karfiole a fazuliach, banánoch a hrozienkach,“ odporúča MUDr. Lucie Nováková.

Tip: Dajte si paradajky. Paradajky obsahujú lykopén – antioxidant, ktorý chráni bunky pred voľnými radikálmi. Navyše napomáha produkcii kolagénu a elastínu, vďaka čomu budete mať silné, pružné a zdravé vlasy.

Zdravú pleť chce mať každý

Pritom v mnohých prípadoch stačí naozaj len obmedziť stres alebo upraviť svoj jedálny lístok. Ak vás trápi akné, môžete vyskúšať obmedziť konzumáciu mliečnych výrobkov.

„Práve vyššia konzumácia mliečnych výrobkov môže súvisieť s mnohými kožnými problémami. Tieto produkty totiž obsahujú látky, ktoré podporujú tvorbu kožného mazu,“ vysvetľuje nutričná terapeutka Mgr. et Mgr. Jitka Laštovičková, odborná garantka programu Viem, čo jem a pijem.

Pre zdravie pokožky sú vhodné najmä omega-3 mastné kyseliny. Nájdeme ich napríklad vo vlašských orechoch, avokáde, ale trebárs aj v ľanovom či olivovom oleji alebo v kvalitnom 100 % rastlinnom margaríne.

Ach tie vrásky!

Pred vráskami neutečiete. Napriek tomu môžete ich vznik a rozvoj výrazne pribrzdiť. Základom je opäť pitný režim. Vysušená pokožka nemá šancu zostať vypnutou. Vodu nielen pite, ale počas dňa si môžete tvár osviežiť aj zvonku. Skvelé sú napríklad kvetové vody – ružová, levanduľová.

Vyšší príjem soli práve peknej pleti neprospieva. Starnutie pokožky a vrásky však spôsobuje aj nadmerná konzumácia cukru.

„Potraviny s vyšším obsahom cukru totiž spôsobujú takzvanú glykáciu kolagénu v koži, ktorá potom vďaka tomu tuhne a starne. Miesto cukru si tak radšej primerane pochutnajte na ovocí, v ktorom nájdete prirodzene sa vyskytujúce cukry, ale aj antioxidanty, ktoré prospievajú zdravej pleti a pomáhajú brániť predčasnému vzniku vrások,“ hovorí nutričná terapeutka Laštovičková.

Celkovo nám prospeje, keď budeme do stravy zaraďovať prílohy s nižším glykemickým indexom – celozrnné pečivo, ovsené vločky, zemiaky, ryžu natural, strukoviny. Získame tak nielen celý rad vitamínov a minerálnych látok, ale aj ďalších aktívnych prírodných látok, ktoré pozitívne ovplyvňujú naše zdravie a krásu.